Čo je lepšie na jazdu v teréne a jazdu v premávke“, crossover alebo Cannondale Topstone?
Ďalšia z (veľmi) príležitostných sérií automobilov vs bicyklov. Naposledy to bol McLaren, pretože vyvinuli odpruženie pre bicykle Specialized . Tentokrát sú to crossovery. Áno, tento trend v súčasnosti zaznamenali autá aj bicykle, iba v typicky cyklistických krajinách sú známe ako štrkové, tak aj dobrodružné bicykle. Majú viac terénnych schopností ako cestný bicykel s úzkym kolesom, ale nie schopnosti horského bicykla. Prirodzene, vzali trh útokom – mnohí hovoria, že jediný bicykel, ktorý kedy budete potrebovať.
Znie to povedome? Samozrejme, že áno. Je tu bicykel, ktorý je pomalší a menej efektívny na cestách, kde trávi 90 percent času, ale pretože naznačuje, že máte aj život za hranicami, je to ten, ktorý každý chce. Trend je pre bicykle novší a explodoval behom posledných pár rokov. Crossovery sú na ceste oveľa dlhšie – nazvime to 15 rokov, odkedy dorazil prvý Nissan Qashqai – ale zdá sa, že dopyt skutočne neklesá. Crossover je teraz často najpredávanejším modelom v ponuke. Alebo jediný model v prípade tohto modelu Polestar 2.
Títo dvaja toho majú omnoho viac spoločného, než len hore-uvedené charakteristiky. Všimnite si tiež nastaviteľné odpruženie, batérie a ďalšie. Každý vrhá na toho druhého zaujímavý tieň.
Batéria na bicykli
To si vyžaduje odbornosť. Cannondale Topstone, ktorý tu vidíte, nie je úplný elektrický bicykel. Ak však chcete, môžete mať úplnú e-verziu – je o 1 600 eur drahší a dodáva sa s 250 W motorom Bosch a 500 Wh batériou – použiteľnou až na 176 km, tvrdí Cannondale. Bicykle fungujú inak ako autá, pretože e-džús dostanete iba za predpokladu, že šliapete do pedálov, takže ide skôr o hybridnú filozofiu, pri ktorej elektrický pohon znásobuje silu, ktorú doň vložíte. Dostanete pomoc iba do rýchlosti 16 km/h. Potom ste na to sami.
Ako som hovoril, toto nie je táto verzia. Jedinou elektrickou asistenciou, ktorú ponúka, je elektrické radenie zadnej kazety, batéria veľkosti zápalkovej skrinky, ktorá vydrží zhruba 500 kilometrov jazdy. Neriskujte ako ja, nenechajte sa chytiť do pasce – 32 kilometrov od domu s mnohými kopcami medzi nami a bicykel uzamknutý v jednom prevodovom stupni.
Autobatéria
78 kWh, teda asi 150-násobok kapacity elektro bicykla Topstone. Ale kde bicykel váži asi 8 kg a jeho e-verzia nie viac ako 15 kg, auto má viac ako 2 100 kg. Hovorme tomu 200-násobok hmotnosti. Nie je to striktné porovnanie, pretože ku každému musíte pridať vodiča/jazdca, a samozrejme, že to nesmierne znásobuje hmotnosť bicykla, ale sotva urobí pri aute rozdiel.
Faktom ale zostáva, že aj pre elektromobil je Polestar stále pomerne ťažkým na svoje rozmery a vnútorný priestor, čo znamená, že nie je taký efektívny. Slušný elektromobil by mal byť schopný prekonať šesť kilometrov na jednu kWh elektrickej energie. V Polestare je to skôr päť kilometrov.
Nastaviteľné odpruženie Cannondale
Zo zrejmých dôvodov sa nazýva vidličkou pre ľavákov. Vyzerá čudne, ale to je charakteristika značky Cannondale, ktorá sa na ich horských bicykloch používa už roky. Konvenčné predné vidlice dávajú pružinu a tlmič do samostatných nôh, ale Cannondale ich kombinuje. Šetrí to váhu a hoci to nie je vhodné, ak potrebujete veľa cestovať, pre použitie na štrkovom bicykli je to v poriadku.
Má však iba 25 mm dotykovej plochy. A bez ohľadu na to, ako som doladil tlak v pneumatike, keď som šliapal nerobilo to žiadny zjavný rozdiel. Určite však pútal pozornosť.
Nastaviteľné odpruženie Polestar
Na bicykli máte dosť veľa úprav, ku všetkým máte ľahký prístup. Môžete nastaviť tlak v tlmiči, zatiaľ čo otáčaním iného gombíka nastavíte odskok. Podobne môžete nastaviť tlmenie Polestar pomocou gombíka. Nie je k tomu taký ľahký prístup.
Na Polestar 1 som za tým videl zmysel. Bola to limitovaná edícia, vlajková loď, super GT, ktoré robilo veci inak. Nastavovacie prvky boli navyše pod kapotou vpredu a vzadu dosiahnuteľné načiahnutím ruky. Takže, tu je Polestar 2. Bežný crossover. Využite balíček Performance za 5 500 eur a opäť máte manuálne nastaviteľné tlmiče Ohlins. Dáva to tu oveľa menší zmysel. A ak s nimi chcete trochu manipulovať, vpredu sa teraz musíte po chrbte, ale vzadu musíte odmontovať obloženie kolesa a samotné kolesá, aby ste na zavesenie mohli pôsobiť niekoľkými kliknutiami. Zbytočné. Viac ako nezmyselné.
Viac odpruženia bicykla
Opäť bicykel. Aj keď to tak nevyzerá, Topstone má na oboch koncoch odpruženie. Vpredu konvenčné, ale vzadu vidíte iba tento zjavne nezmyselný čap. V skutočnosti je karbónový rám, najmä vzpery, ktoré sa pripájajú k zadnému kolesu, navrhnutý tak, aby sa mohol ohýbať.
To umožňuje zadnému kolesu pohyb po oblúku 30 mm. A viete čo? Z hrboľatých ciest to skutočne eliminuje hádzanie – náhla tvrdosť je odstránená.
Ploché tyče
U niekoho to vyzerá čudne – prečo mať na štrkovom bicykli aerodynamické tyče? Tieto riadidlá s plochým horným okrajom sú typom, ktorý nájdete na cestných bicykloch podvádzajúcich vietor. Tu je dôvod: väčšia plocha. Pri jazde v teréne sa vám ruky trasú. Široké ploché tyče majú väčšiu plochu pre dlane. Múdre zmýšľanie.
Opierka zápästia
A v podobnom duchu je aj tu niekoľko šikovnejších myšlienok. Dotykové obrazovky sú často zložité ovládať, keď šoférujete, pretože je ťažké, aby sa vaše rameno udržalo stabilne vo vzduchu. Stlačenie dobrého tlačidla je lotéria. Polestar teda vyrovnal hornú časť radiacej páky a vytvoril opierku zápästia. Funguje to perfektne.
Náklady na bicykel
Toto je drahý bicykel. 7 300 eur. Rovnako ako v prípade automobilov, aj v prémiovej časti ponuky je zvýšenie ceny veľké, vylepšenia výkonu sú však malé. Maximum v rade Topstone je pravdepodobne niekde okolo 2 800 eur – rovnaký rám, lacnejšie prevodové stupne, brzdy, kolesá atď.
Náklady na auto
Prémiové elektromobily sú drahé. Tento Polestar 2 sa začína na úrovni 52 000 eur , ktorá ho stavia zoči-voči svojmu elektrickému súperovi, ako je Tesla Model 3, ale aj zoči-voči konvenčným automobilom (BMW 340i xDrive Touring niekto?).
Musíte však uznať, že auto vyzerá veľmi dobre. Ak by ste za bicykel zaplatili približne 805 eur za kilogram, hodnota automobilu je približne 24 eur. Vďaka tomu to vyzerá ako výhodná cena, keď vezmete do úvahy, že na veľké vzdialenosti unesie päť ľudí v poveternostnom prostredí. Preto boli na prvom mieste vynájdené autá. Je to len to, že sme zleniveli a rozptýlili sme sa a odmietli sme sa vrátiť na bicykel, aby sme sa dostali na krátke trate a do obchodov. Možno sa to teraz mení.
Verdikt
Ako jeden bicykel, ktorý vládne všetkým, je štrkový bicykel pôsobivý. Nie oveľa pomalší alebo svižnejší ako tenší cestný bicykel, priemerná rýchlosť iba 3 až 5 kilometrov za hodinu, ale robustné pneumatiky s oveľa nižším tlakom nepomôžu pri bodavom pocite z nerovnej vozovky. To bolo zjavenie. Pochopil som, prečo má crossoverový bicykel taký veľký a okamžitý dopad na trh s bicyklami.
Trend crossoverov je mätúcejší a znepokojivejší. Ak odhliadneme od použitého hnacieho ústrojenstva, minimálne zaujímavou je skutočnosť, že chceme vyššie, klamlivejšie, ťažšie, nákladnejšie auto, ktoré je rýchlejšie ako konvenčný hatchback. Prechod na elektrickú energiu má zmysel, ale netvárme sa, že je to globálny všeliek. Produkujú viac uhlíka než benzínové autá, a hoci v okamihu použitia majú nulové emisie, elektrina, ktorú doň vložíte, sa musí niekde vyrobiť. Snažte sa zabezpečiť, aby bola obnoviteľná, ale ak sa chcete priblížiť skutočnej uhlíkovej neutralite, potrebujete tú s pedálmi.
Auto> bicykel
Ak by vás zaujímalo, áno, bicykel sa zmestil do kufra. A to bez toho, aby ste museli demontovať predné koleso.
Zdoj: topgear.com